Van ongezond naar gezond: Afvallen #1

Afvallen?

Ik kan er (nog) een boek over schrijven: Afvallen!
Hoe het NIET moet dan, hè? Mijn afval-geschiedenis startte toen ik 19 jaar jong was en ik besloot -1000 calorieën per dag te gaan eten. Want dat leek me gezond!? Ik weet het nog exact. Mijn voedingsschema waar ik mezelf élke dag aan hield: 

Ontbijt: Een (klein) schaaltje magere yoghurt met een half appeltje.
Lunch: 2 volkoren boterhammen met Hüttenkäse en mosterd en een mandarijntje.
Diner: Een klein bord met groentes en een stukje (wit)vis. 
Binnen zes maanden viel ik 25 kilo af, tot ik het niet meer volhield en de huisarts mij doorstuurde naar de eetkliniek hier in Zeeland. Boulimia. De jaren die erop volgden had ik op woensdag en op donderdag therapie met een groep andere meiden om gezond(er) naar voeding te leren kijken.

Als ik slank ben, dan ben ik vrij!?

De jaren die daar weer op volgden bleef ik (soms gezondere) pogingen doen. De hoofdreden: “Als ik eenmaal slank ben, dan voel ik mezelf meer vrij en kan ik eindelijk zijn wie ik ben..” Tja. Een sprookje. Nu ik daarop terugkijk, zie ik dat ik mezelf nodeloos pijnigde. Ik jojode jarenlang tussen de 50- en de 110+ kilo. Zat altijd in een andere fase. Van gezond naar ongezond in een flits en elke maandag startte ik opnieuw. 

Roofbouw op mijn lichaam

Nu ik 44 jaar ben (gevoelsleeftijd ligt iets lager) is er iets wezenlijks veranderd. Toen ik ziek werd (lees er hier meer over) van dat virus en voelde hoe (slecht) mijn lichaam er eigenlijk aan toe was (en ook wat ik het had aangedaan) zag ik het “licht”. Jarenlang had ik roofbouw gepleegd op mijn lijf, met crash diëten, vasten, pillen en bunkeren. Had ik stelselmatig klachten genegeerd. Waar was de ware liefde voor mijn lijf? Waarom was ik pas “vrij” wanneer ik tientallen kilo’s af zou vallen? 

Mijn lijf, precies zoals ze is, heeft me dwars door dat virus heen getrokken en alhoewel het iets langer duurde en heftiger was dan bij mijn omgeving… SHE DID IT toch maar even, hè?

Voeden in plaats van pijnigen

Vanaf dat moment voelde ik (lang verhaal kort, hè): Ik wil mijn lijf voeden, op een gezonde manier afvallen en mezelf niet langer meer vervuilen en pijnigen! Ik voelde een zachtheid en een zelfliefde die ik lange tijd niet had gevoeld.

Mijn doel werd mijn gezondheid, vanuit die new found zelfliefde, en nietafvallen, omdat ik dan eindelijk mezelf kon zijn“. Ik startte ‘het traject’ met mijn voeding en vroeg hulp aan een heel goede vriendin die hier volledig in thuis is. We spraken af dat ik haar elke dag zou appen met foto’s van wat ik die dag at, zodat ze me goed kon begeleiden.

En zo geschiedde…

Dit is éen van de foto's die ik mijn vriendin stuurde!

Meer energie & minder pijn!

Inmiddels zijn we al maanden en heel wat berichten naar mijn vriendin verder. Ik ben al (ook door mijn ziek zijn) 16 kilo afgevallen en mijn voedingspatroon ziet er zó anders uit dan een jaar geleden. Vorige maand ben ik gestart met sporten, naast het wandelen (lees hier meer over het wandelen), en ga ik momenteel 3 keer per week naar yoga en boks ik 1 keer in de week online thuis. 

Ik kan je bijna niet uitleggen wat er is veranderd. Ik heb zoveel meer energie, en zóveel minder pijn (geen druk meer op mijn borst, minder hoofdpijnen, stabielere bloedsuikerspiegel en meer zuurstof).

De komende maanden (de rest van mijn leven natuurlijk) ga ik, omdat ik een sabbatical neem van mijn coachpraktijk) verder op dit levenspad. Van ongezond (want dat was het serieus écht in mijn geval, maar daar later meer over) naar een (voor mij) gezond lichaam.

O, of ik daarover ook ga schrijven? Zeker. Ik schrijf mezelf graag hoedjes en neem je ook mee op deze reis. 

SIDE NOTE: Ik schrijf deze blog puur vanuit mezelf. Vanuit MIJN lichamelijke klachten en diagnoses die zijn gesteld voor MIJN lichaam, áltijd met respect voor iedereen. Alle lichamen zijn goed en mogen gezien worden. Dit gaat over mijn lichaam en het pad dat ik loop. 

7 reacties op “Van ongezond naar gezond: Afvallen #1”

  1. Ik hoop echt dat je tijdens je sabbatical wel blijft schrijven en ons op de hoogte gaat houden van je reis..

    1. En we gaan samen net zolang door tot we er zijn!
      Gezonde geest gezond lichaam .
      En bovenal liefde voor onszelf ❤️❤️❤️

  2. Hi Rachelle, hoe kom jij aan je inspiratie voor alternatief ontbijt, lunch en diner? Google je recepten of krijg je begeleiding met suggesties? Ik merk dat het mij veel moeite kost om dat allemaal uit te zoeken en dat zodra ik een drukke week heb verval in wat ik altijd al eet, want daar hoef ik niet bij na te denken. Even benieuwd waar jij je nieuwe inspiratie voor gezond eten vandaag haalt ☺️

    1. Hoi Lieke, ik scheur overal (tijdschriften die ik gekocht heb dan) lekkere recepten uit en pas ze dan aan, aan mijn leefstijl (dus glutenvrij voornamelijk). Daarnaast google ik ook veel recepten en pas ook die recepten aan. Wat bij mij hielp was dat ik in het weekend veel gerechten uitprobeerde (zoals de wafels) en leerde hoe ik dat snel kon maken, zodat ik binnen 15 minuten ‘s ochtends wafels heb. Ook qua lunch en diner heb ik het zo gedaan. Oefenen in het weekend en doordeweeks maken. Nu werk ik maar een paar uur per dag dus heb best wat tijd om ook doordeweeks langer in de keuken te staan, dat scheelt… Meal preppen werkt voor mij niet overigens! O, en mijn kasten zo indelen (met bakjes en glazen potten) dat het op de pak ligt, dat hielp ook.

      1. Thanks! Die wafels zien er trouwens elke keer goed uit, ik ga daar ook eens naar kijken. Heb dan geen coeliakie, maar ben geen fan van brood eten ☺️. En dus toch tijd investeren om er een nieuwe gewoonte van te maken 🤔, zodat het straks minder tijd kost…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *