Mensen denken in verhalen en hoe simpeler het verhaal, hoe beter (Harari, 21 lessen voor de 21e eeuw).
Mensen worden geraakt door verhalen en niet door emotieloos feiten opdreunen. In deze tijd is het, meer dan ooit, belangrijk om als ondernemer jouw eigen merkverhaal kraakhelder te hebben. Sterker nog, als je dat niet helder hebt én niet smeuïg kunt delen (online) laat je leads liggen.
Klanten. Omzet.
Jij bent ooit jouw bedrijf gestart met een visie. Een missie. Drive. Vuur.
Weet je nog?
Dát verhaal verkoopt. Dat is jouw beste strategie.
Waarom doe je wat je doet?
Dát verkoopt.
Niet HOE je het doet, niet WAT je doet, niet WANNEER je het doet en voor WIE je het doet.
Dat komt later. Het ‘WAAROM’ doe jij wat je doet is waarom mensen (potentiële klanten) je blijvend volgen.
Waar kom jij elke (werk)ochtend je bed voor uit?
Ooit wilde je de wereld veranderen, verbeteren.
Wáárom je dat wilde doen, die visie, is jouw beste sales pitch!
Met een bijkomstigheid, zo ben je altijd uniek en authentiek (container begrip, i know).
Als jij blijvend impact wil creëren, zul je jezelf dus de kust van het storytelling eigen moeten maken. Ook online. Juist online.
Het welbekende ‘knip-en-plak-van-de-website-teksten’ gaan je niets brengen in je online uitingen. Die onscherpe foto’s ook niet.
Die gekke emoticons al helemaal niet.
Die ene post die je per week random plaatst omdat het moet, nog minder.
Die lange verhalen met indringende korte zinnen die je plaatst, omdat iedereen dat doet ook niet.
Die belerende stories en nep verhalen ook niet.
B*llshit verkoopt immers niet.
En als je het verkoopt, gaat het naar verloop van tijd stinken.
Als jij vanuit jouw merkverhaal gaat schrijven (denk nieuwsbrief, Social Media, website) en dit smeuïg, levendig, krachtig én professioneel doet, maak jij instant meer impact én verdien je meer geld. Bold. I know. Maar de waarheid.
Ik ben namelijk het levende bewijs (en mijn klanten ook).